Checklist: Na co nezapomenout při stěhování?
Stěhování je proces, který nikdo z nás neabsolvuje s potěšením. Těšíte se na výsledek, ale samotné stěhování je stres, shon a dřina. Radost z nového bydlení zastíní balení věcí, tahání těžkého nábytku a chaos. Navíc se vždy něco pokazí. Nepřejede stěhovací auto nebo se něco při stěhování odře či rozbije. Pečlivé plánování jednotlivých kroků nám zajistí klidný průběh stěhování a větší šanci eliminovat problémy. Vždy se snažte řešit vše s chladnou hlavou, protože právě ve stresu a tlaku vznikají chyby a vše celou situaci znepříjemňuje. Pojďme si vše přiblížit a popsat, na co nezapomenout při stěhování.
Den před stěhováním
Stěhování je náročný proces jak po fyzické, tak psychické stránce. Je tedy potřeba se připravit. Poslední den před samotným přesunem věcí bychom měli dobalovat poslední krabice. Nevyplatí se dělat vše na poslední chvíli a panikařit, protože náročný den nás teprve čeká. Poslední večer ve starém domově půjdeme brzy spát, abychom načerpali dostatek síly na následující den. Nachystáme si pohodlné oblečení a pevné boty. Zkontrolujeme, jestli je vše dostatečně zabalené a upevněné a jestli jsou naši pomocníci (či stěhovací firma) nachystáni na následný den. Vždy je lepší mít nějaké pomocníky v záloze. Stěhování ve dvou je dlouhé a může se prodražit naopak na pronájmu techniky.
Administrativa
Po změně trvalého bydliště máme pár dnů na to, abychom o změně informovali svou banku, pojišťovnu, mobilního operátora, lékaře, zubaře, zaměstnavatele (v případě podnikání živnostenský úřad), elektrárnu, plynárnu a další instituce. Pokud měníme pouze podnájem, změníme si doručovací adresu všude, kde ji máme nahlášenou.
Proces příprav
Přečtěte si náš doporučený proces, jak na stěhování.
- Necháme si na přípravu dostatek času, abychom předešli zbytečnému stresu,
- před samotným stěhováním si uděláme soupis věcí, které si vezmeme do nového domova,
- na papír (nebo alespoň v hlavě) si uděláme přibližný plán rozmístění kuchyně, ložnice a dalších pokojů v novém domově,
- nefunkční spotřebiče a starý nábytek, odvezeme do sběrného dvora,
- oblečení, které nechceme, dáme na charitu, nebo do příslušného kontejneru,
- do pevných krabic, nebo plastových přepravek naskládáme talířky, sklenice a další křehké věci, které dostatečně zabezpečíme bublinkovou fólií,
- všechny krabice popíšeme, abychom znali jejich obsah,
- na den stěhování si zajistíme hlídání pro naše děti a mazlíčky,
- v den stěhování naskládáme do přenosného chladícího boxu obsah lednice a mrazáku a do ručního zavazadla dáme léky, hygienické potřeby, peněženku, doklady a další cennosti.
Se stěhováním končí jedna etapa. V této etapě necháme vše nepotřebné, rozbité a nefunkční. Zároveň potlačíme nostalgii a zbavíme se všech předmětů, které máme již dlouhá léta, ale je nám líto je vyhodit. Mluvíme například o suvenýrech z dovolené, které leží schované v šuplíku, nebo oblečení, které již dlouhá léta nenosíme, ale z nějakého důvodu pořád schováváme ve skříni. Stěhování je ideální příležitost, jak se těchto věcí zbavit. S chutí do toho.
Skvělým tipem před stěhováním je redukce a inventura všech vašich věcí. Stěhování je ideální příležitostí protřídit si váš šatník, skříně a všechny další věci. Třeba měsíc před stěhováním můžete již některé věci vyhazovat, prodávat či darovat. Kdy jindy se dostanete k tak dokonalé inventuře svých věcí.
Když se osamostatňují mladí lidé od svých rodičů, jejich vybavení je založeno převážně na oblečení a pár drobnostech. Nábytek si většinou pořizují nový. V případě, když se stěhuje rodina s dětmi, bývá tento proces mnohem náročnější. V tomto případě je na uvážení, zda chceme proces stěhování absolvovat sami (za pomoci přátel a rodiny), nebo si objednáme stěhovací firmu.
Stěhování svépomocí
Stěhování svépomocí nám ušetří peníze, ale přinese více starostí a práce. Je vhodné pro přesun věcí na krátkou vzdálenost (v rámci jednoho města), nebo z malého bytu, kde nebude moc věcí. Vyžaduje pečlivé plánování celého procesu a je třeba požádat přátele a rodinu o pomoc, abychom u toho nevyplivli duši. Ti nám v rámci dobrých vztahů pomohou za “pivo a oběd”. Což je pro nás po finanční stránce výhodné. To neznamená, že to bude zadarmo. Do nákladů musíme započítat poplatek za vypůjčení stěhovacího vozu, peníze na naftu a vynaložený čas a finance na shánění obalového materiálu.
V dostatečném předstihu si zajistíme vypůjčení stěhovacího vozu na konkrétní den. Vyprázdníme všechny spotřebiče a skříně. U plynového sporáku zajistíme odpojení přípojky certifikovanou osobou.
Jako první přichází na řadu nejobjemnější nábytek, jako je postel, skříně a sedací souprava. Dvířka skříní zamkneme, nebo zalepíme izolepou, aby se nám během stěhování neotvírali a neponičili. Dále naložíme ledničku, pračku, myčku a sušičku. Televizor vložíme do původní krabice, ve které jsme ho zakoupili, pro nejbezpečnější přesun. Poté odvezeme komody, malé skříňky, stolečky, židle, jídelní stůl, koberce a květiny. Pro rychlejší převoz naložíme do osobního automobilu krabice s oblečením, knihami a dalšími předměty, které se do něj vlezou.
Všichni zapojení do stěhování by měli být vybaveni dostatečnou fyzickou silou a psychickou odolností, bez jakýchkoliv zdravotních obtíží.
Stěhování firmou
Stěhování s firmou je rychlejší, pro nás méně pracné a s nižší mírou stresu. Celková cena závisí na vzdálenosti mezi starým a novým domovem, objemem věcí a rozsahu úkonů stěhovacích pracovníků. Rozsah úkonů se liší podle našich požadavků. Stěhovací firmy nabízí služby v rozsahu od přistavení vozu řidičem, který pouze převeze naše věci, po kompletní servis, který zahrnuje zabalení věcí, odpojení spotřebičů, odmontování lustrů po naladění televize v novém domově. Firmy také (často zdarma) nabízí zapůjčení krabic, obalů a šatních boxů.
Firmy nabízí také další služby jako mezinárodní stěhování, nebo skladování předmětů.
Trošku odlišnou, možná ještě náročnější disciplínou, je stěhování kanceláře. Je potřeba zkoordinovat řadu lidí a při samotném stěhování nic neopomenout. Jak na to, aby šlo vše hladce? Čtěte zde.
Co je potřeba domluvit s firmou dopředu
- Vzdálenost,
- počet pater a možnost využití výtahu,
- velikost bytu,
- možnost parkování pro stěhovací vůz,
- rozsah vybavení,
- informace o velmi těžkých předmětech (trezor),
- informace, zda bude potřeba nábytek demontovat.
Podle požadavků si firma zajistí dostatečně velké auto a počet pracovníků.
Pracovníci stěhovací firmy jsou siláci a především profesionálové, kteří nám ušetří práci a čas. Zajistí bezpečný převoz našich věcí a my se můžeme těšit na nový domov.
Další tipy pro úspěšné stěhování
- Svůj nový domov ukliďte, aby jste se stěhovali do čistého. Ulehčí vám to práci po stěhování a v čistém novém prostředí se budete cítit lépe.
- Naplánujte si jídlo a dostatek tekutin, aby jste vy i vaši pomocníci měli dostatek energie na těžkou práci. Ideálně, když si nachystáte jídlo i na den po stěhování. Nemusíte se tím zdržovat během vybalování věcí.
- Při balení krabice příliž nepřetěžujte, aby se věci uvnitř neponičili. Maximální váha krabice je 20 kg.
- Při demontáži nábytku nechte všechny díly a ostatní příslušenství (šroubky, hřebíky) u sebe, aby se nezamíchali.